Op zoek naar onze Lionswijn

Een stralende zon in een strakblauwe lucht schijnt uitbundig op de druiven van Azienda Agricola Feliciana. Dit Italiaanse wijndomein is gelegen in Pozzolengo, enkele kilometers ten zuiden van het Gardameer. Met eigen ogen zien we prachtige druiven in volle trossen, klaar om geplukt te worden. Massimo Sbruzzi, eigenaar, verwelkomt ons hartelijk. Hij moet zich verontschuldigen. Hij heeft te weinig tijd om ons uitvoerig te woord te staan. Morgen begint de oogst en hij is druk met de voorbereidingen.

Het genot is er niet minder om. Met z’n vieren, Kees en Ada van Steenbergen, Nettie en ik, samen op vakantie aan het Gardameer, genieten we op een prachtig terras met linnen gedekte tafels en uitzicht over de wijngaarden van een overheerlijke Italiaanse lunch met o.a. huisgemaakte pasta. Het leven is zo slecht nog niet. Daarbij drinken we een fles Feliciana Felugan Lugana. We wisten al dat hij lekker was, immers dit jaar gekozen tot een van onze witte Lionswijnen, maar in deze omgeving smaakt de wijn hemels. Massimo is druk op de tractor. Zijn assistente laat ons na het eten nog een aantal andere wijnen van Feliciana proeven. Niet slecht. We kunnen de verleiding niet weerstaan nog wat voor thuis mee te nemen. Een wat duurdere variant van de Felugan, maar dan met hout opgevoed, en een verrassend lekkere Chiaretto, de plaatselijke benaming voor rosé. Heel tactisch laat de dame ons nog wat brood met olijfolie proeven. Ook enkele flessen olio d’oliva extravergine superiore gaan mee voor thuis.

Als we afscheid nemen krijgen we van de vriendelijke dame nog een paar flessen Torfel cadeau. Ook wit. Tocai. Een mooie middag. We hebben erg genoten en hebben nu ter plaatse bevestigd gekregen dat onze witte Lionswijn werkelijk een goede keuze is.
Henk Drost